Vol 4No 01April 2023

Fifty years of the Peruvian agrarian reform on film. Methodological reflections on the return of images to the province of Paucartambo (Cusco) during the making of the documentary “Good morning, wiraqocha”

Vol 4No 01April 2023pp. 66-90
Keywords: 
  • Peruvian agrarian reform,
  • Peruvian documentary,
  • post-documentary,
  • video elitcitation,
  • Saturnino Huillca

Abstract Views: 1214 | Downloads: 1930

Abstract

In 1971, the Swedish director Jan Lindqvist filmed the documentary Agripino in the community of Churo (Cusco, Peru), in which the local peasants denounced in first person the abuses to which they had been subjected by the landlord during the implementation of the agrarian reform. After 50 years, the film returns to the community and, based on this, we decided to make a new film in the same region: Good morning, wiraqocha. What impact did the implementation of the agrarian reform have on the people who lived in this community? Is it possible to jointly build the representation of their memories in a documentary? What methodologies should be used for this new project?

How to Cite

Godoy Paredes, M. J., & Guerrero, S. L. (2023). Fifty years of the Peruvian agrarian reform on film. Methodological reflections on the return of images to the province of Paucartambo (Cusco) during the making of the documentary “Good morning, wiraqocha”. Historia Agraria De América Latina, 4(01), 66–90. https://doi.org/10.53077/haal.v4i01.155 (Original work published April 30, 2023)

References

  1. Ardévol, E. (1996) Representación y cine etnográfico. Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia, 10, 125-168
  2. Caballero, J.M. (1980) Agricultura, Reforma Agraria y Pobreza campesina. Lima: Instituto de Estudios Peruanos
  3. Cant, A. (2021). Land without masters. Agrarian reform and political change under Peru’s military goverment. Austin: University of Texas Press. DOI: https://doi.org/10.7560/322024
  4. Català, J.M. (2021). Posdocumental. La condición imaginaria del cine documental. Asociación Shangrila Textos Aparte.
  5. De Izcue, N. (1973). Runan Caycu [Filme]. SINAMOS, ICAIC
  6. García, F. (1977) Kuntur Wachana (o Donde nacen los cóndores) [Filme]. Producciones Cinematográficas Huarán S.A.
  7. Hall, I.. (2013). ‘La reforma agraria, entre memoria y olvido (Andes sur peruanos)’. Anthropologica, (31), 101-125. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122013000100005&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.18800/anthropologica.201301.005
  8. Lindqvist, J. (1976). Agripino [Filme].Studio Ladan AB.
  9. Mayer, E. (2013) Cuentos feos de la Reforma Agraria Peruana. Lima: Instituto de Estudios Peruanos & Centro Peruano de Estudios Sociales.
  10. Montoya, R. (2013) Tierra y Política en Perú (1888-1980). En honor de Hugo Blanco. Lima: Fondo Editorial Dirección Desconcentrada de Industrias Culturas y Artes. Ministerio de Cultura del Perú.
  11. Neira, H. (1974) Huillca: Habla un campesino peruano. La Habana: Casa de la Américas.
  12. Pardo Vélez, O. A. (2018). ‘Aportes de Jorge Sanjinés al cine revolucionario’. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 17, 57–78. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5100
  13. Poole, D. (2000). Visión, raza y modernidad: una economía visual de mundo andino de imágenes. Trad. de Maruja Martínez. Lima: SUR/Consejería en Proyectos.
  14. Pink, S. (2009) Doing sensory ethnography. London: Sage Publications Ltd. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446249383
  15. Pink, S. (2007) ‘Walking with video’. Visual Studies 22:3, p- 240-252. doi:10.1080/14725860701657142 DOI: https://doi.org/10.1080/14725860701657142
  16. Ruffinelli, J. (2005). ‘Documental político en América Latina: un largo y un corto camino a casa (década de 1990 y comienzos del siglo xxi)’. En Cerdán, J. y Torreiro, C. (editores). (2005). Documental y vanguardia, pp. 285-347. Madrid: Ediciones Cátedra.
  17. Sanjinés, J. (1974) Jatun Auk’a (El enemigo principal) [Filme]. Grupo UKAMAU
  18. Seguí, I. (2016) ‘Cine-Testimonio: Saturnino Huillca, estrella del documental revolucionario peruano’. Cine Documental 13, 54-87. doi: dx.doi.org/10.17613/1yzc-0z74