Vol 3No 01April 2022

Buenos Aires province’s rural roads in historical perspective: Uses, customs and conflicts

Vol 3No 01April 2022pp. 82-104
Keywords: 
  • Buenos Aires province,
  • roads,
  • rural territories,
  • social conflicts,
  • mobility

Abstract Views: 13545 | Downloads: 395

Abstract

Roads are social constructions shaped by material and symbolic practices, which not only organize everyday times and spaces, but also express power relations and produce solidarity and tension in communities. Based on this assumption and informed by the “mobility turn”, the proposal examines uses, customs and conflicts around rural roads in the province of Buenos Aires between the 1920s and 1960s, combining the investigation of the state sphere and the social subjects’ practices. From a social perspective, and using a variety of documentary sources (legislation, press, government acts and reports of road congresses), it seeks, on the one hand, to characterize the road panorama and identify its regulatory framework. On the other hand, it analyzes a series of documentary references that show inconveniences and transgressions to land use planning and transit in rural areas. The evidence reveals the existence of litigation associated with the varied forms of layout, use and maintenance of roads, which adds complexity and contradicts certain current historiographical notions.

How to Cite

Salomón, A. L. (2022). Buenos Aires province’s rural roads in historical perspective: Uses, customs and conflicts. Historia Agraria De América Latina, 3(01), 82–104. https://doi.org/10.53077/haal.v3i01.118 (Original work published April 29, 2022)

References

  1. Ansaldi, W. (Comp.). (1993). Conflictos obrero-rurales pampeanos (1900-1937). Buenos Aires: CEAL.
  2. Ballent, A. (2008). Ingeniería y Estado: la red nacional de caminos y las obras públicas en la Argentina, 1930-1943. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 15 (3), 827-847. http://t.ly/CfFb
  3. Ascolani, A. (2009). El sindicalismo rural en la Argentina. De la resistencia clasista a la comunidad organizada (1928-1952). Bernal: UNQ.
  4. Ballent, A. (2008). Ingeniería y Estado: la red nacional de caminos y las obras públicas en la Argentina, 1930-1943. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 15 (3), 827-847. http://t.ly/CfFb
  5. Balsa, J. (2006). El desvanecimiento del mundo chacarero. Transformaciones sociales en la agricultura bonaerense, 1937-1988. Bernal: UNQ.
  6. Bell, M. & Osti, B. (2010). Mobilities and Ruralities: An Introduction. Sociologia Ruralis, 50 (3), 199-204. http://is.gd/3Evj5I
  7. Blanco, M. (2007). Reforma en el agro pampeano. Arrendamiento, propiedad y legislación agraria en la provincia de Buenos Aires, 1940-1960. Bernal: UNQ.
  8. Cresswell, T. (2010). Towards a Politics of Mobility. Environment and Planning D: Society and Space, 28, 17-31. http://t.ly/ppJg
  9. Del Cueto, C. (2018). Ordenar el tránsito. Leyes y regulaciones de tránsito en la República Argentina 1936-1994. Pasado Abierto. Revista del CEHis, 8. http://t.ly/UxZN
  10. Fradkin, R. (1997). Entre la ley y la práctica: la costumbre en la campaña bonaerense de la primera mitad del siglo XIX. Anuario del IEHS "Prof. Juan C. Grosso", 12, 141-156. http://t.ly/Waxh
  11. Gómez, T. & Tchordonkian, S. (2014). Redes viales y ferroviarias en las décadas del treinta y del cuarenta. Documento de Trabajo CESPA/FCE-UBA, 40. http://is.gd/O7TFIb
  12. Gómez, T. & Tchordonkian, S. (2017). Avances en vialidad y en el transporte automotor entre la segunda guerra y la posguerra. Documento de Trabajo CESPA/FCE-UBA, 51. http://t.ly/cev9
  13. Gruschetsky, V. (2019). La Dirección Nacional de Vialidad, una repartición modelo del Estado nacional. Técnica y política en la ciudad de Buenos Aires en la década de 1930. En Menazzi, L. y Jajamovich, G. (Comps.), Saberes Urbanos. Profesionales, técnicos, funcionarios y agencias estatales en la producción de ciudad (pp. 77-111). Buenos Aires: TeseoPress. http://t.ly/PVEc
  14. Gruschetzky, V. (2012). Saberes sin fronteras: la vialidad norteamericana como modelo de la Dirección Nacional de Vialidad, 1920-1940. En Plotkinn, M. y Zimmermann, E. (Comps.), Los saberes del estado (pp. 185-211). Buenos Aires: Edhasa.
  15. Haesbaert, R. (2013). Del mito de la desterritorialización a la multiterritorialidad. Cultura y representaciones sociales, 8 (15), 9-42. http://t.ly/HPJ8
  16. Jirón, P. & Imilán, W. (2019). Moviendo los estudios urbanos. La movilidad como objeto de estudio o como enfoque para comprender la ciudad contemporánea. Quid 16, 10, 17-36. http://t.ly/7tdG
  17. Kay, C. (2001). Estructura agraria, conflicto y violencia en la sociedad rural de América Latina. Revista Mexicana de Sociología, 63 (4), pp. 159-195. http://t.ly/akNb
  18. Joyce, P. (2006). Materialidad e historia Social. Ayer: Revista de Historia contemporánea, 62, 73-87. http://t.ly/XgfZ
  19. Lázzaro, S. (2008). Estado, desarrollo y reforma agraria en la provincia de Buenos Aires (1958-1962). Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti” 8, 85-106. http://t.ly/TXzz
  20. Milbourne, P. & Kitchen, L. (2014). Rural mobilities: Connecting movement and fixity in rural places. Journal of Rural Studies, 34, 326-336. http://t.ly/h3o3
  21. Ostrom, E. (2015). El gobierno de los bienes comunes. La evolución de las instituciones de acción colectiva. México D.F: FCE/UNAM.
  22. Palacio, J. M. (2004). La paz del trigo: cultura legal y sociedad local en el desarrollo agropecuario pampeano, 1890–1945. Buenos Aires: Edhasa.
  23. Piglia, M. (2014). Autos, rutas y turismo: El Automóvil Club Argentino y el estado. Buenos Aires: Siglo XXI.
  24. Porter, G. (2002). Living in a walking world: rural mobility and social equity issues in sub-Saharan Africa. World Development, 30 (2), 285-300. http://t.ly/xWR5
  25. Salomón, A. (2020). Los caminos vecinales en el campo bonaerense: entre las restricciones estatales y las iniciativas locales (primera mitad del siglo XX). Revista Iberoamericana de Viticultura, Agroindustria y Ruralidad, 7 (19), 69-87. http://t.ly/ml98
  26. Salomón, A. (2021). La irrupción del tractor en los caminos de la pampa bonaerense a fines de los años cincuenta y principios de los sesenta: significados, usos y conflictos. Historia y Sociedad, 40, 89-115. http://t.ly/GYzL
  27. Santos, M. (1995). Metamorfosis del espacio habitado. Barcelona: Oikos-Tau.
  28. Scott, J. C. (1985). Weapons of the weak. Everyday forms of peasant resistance. New Haven: Yale University Press.
  29. Thompson, E. P. (1991 [1980]). Costumbres en común. Barcelona: Crítica-Grijalbo Mondadori.
  30. Urry, J. (2007). Movilities. Cambridge: Polity Press.
  31. Zunino Singh, D., Giucci, G. y Jirón, P. (Eds.) (2018). Términos clave para los estudios de movilidad en América Latina. Buenos Aires: Biblos.